Dostaliśmy informacje, że w ostatnim czasie wpływają do Państwa kolejne pisma z Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii dotyczące kontroli jakości danych adresowych. Podobna kontrola miała miejsce jesienią ubiegłego roku – więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.
Z pisma przewodniego dowiadujemy się, że skontrolowano kilkanaście zagadnień, m.in. identyfikatory ULIC i SIMC, zgodności nazw ulic i miejscowości z rejestrem TERYT, kody pocztowe oraz niepoprawne numery porządkowe. Zestawienie rozbieżności dla danej gminy należy pobrać z serwera FTP, zgodnie z załączoną instrukcją.
Podczas weryfikacji szczególnie warto zwrócić uwagę na pozycję "niepoprawne numery porządkowe". Kontrola ta zwraca wszystkie numery niezgodne z obecnie obowiązującym rozporządzeniem ws. ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ale nie oznacza to, że wszystkie te adresy są błędne. Co więcej, w znakomitej większości są to adresy prawidłowe, które dalej mogą funkcjonować w ewidencji.
Przypomnijmy, że rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów wyklucza z użycia:
• małe litery,
• litery "I", "O", "Q",
• znaki specjalne, np. "-", "/".
Jeśli więc wskazane jako rozbieżności adresy były nadane wcześniej, na mocy rozporządzenia które dopuszczało użycie konkretnego znaku, to nie ma konieczności ich zmiany. Taką informację znajdziemy też w załączniku do pisma z GUGiKu.
Warto jednak zwrócić, że rozporządzenie z 2004 r. dopuszczało także możliwość zastosowania małej litery – w przypadku numeru nadanego na nieruchomości powstałej w wyniku podziału.
W przypadku wątpliwości lub jeśli w Państwa jednostce zostały wskazane inne rozbieżności zapraszamy do kontaktu na serwis@punktyadresowe.pl. Pomożemy w weryfikacji adresów i ustalenia dalszych działań.
30 czerwca na platformie Zoom odbyło się webinarium podczas którego omówiliśmy bieżące zagadnienia związane z numeracją adresową.
Całe Webinarium zostało nagrane i jest już udostępnione na naszym kanale YouTube.
Odpowiedzi na pytania zadane podczas spotkania dostępne są TUTAJ.
Dziękujemy wszystkim za liczny udział i aktywne uczestnictwo!
Minister Rozwoju i Technologii rozpatrzył negatywnie petycję w sprawie wprowadzenia do Prawa geodezyjnego i kartograficznego obowiązku wydania decyzji administracyjnej w wypadku odmowy pozytywnego załatwienia wniosku o ustalenie numeru porządkowego oraz określenia sankcji dyscyplinującej ustalenie numeru porządkowego dla nieruchomości zabudowanej.
W ocenie autora petycji ustawodawca nie przewidział kontroli administracyjnej wykonywania zadania własnego gminy, jakim jest ustalenie numeru porządkowego, oraz sankcji za brak jego realizacji. Podniósł również, że brak konieczności wydawania decyzji negatywnych nie daje możliwości sądownictwu administracyjnemu sprawdzania prawidłowości działania administracji samorządowej w tym zakresie.
Minister nie przychylił się do tej argumentacji. W odpowiedzi wskazał, że co prawda analizowane przepisy nie nakładają na wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) obowiązku wydania decyzji odmawiającej nadania numeru porządkowego, niemniej jednak odmowa dokonywana jest w trybie czynności materialno-technicznych poprzez zawiadomienie właścicieli nieruchomości o tej odmowie.
Zgodnie z art. 47a ust. 5 ustawy Pgik wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają. Zatem zgodnie z powyższym, organ zawiadamia osoby zainteresowane o sposobie załatwienia tego rodzaju sprawy – także negatywnym.
Minister podkreślił także, że zawiadomienie o odmowie nadania numeru porządkowego lub brak jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony organu – jeśli wnioskodawca nie zgadza się z rozstrzygnięciem – można potraktować jako bezczynność organu polegającą na niewypełnieniu obowiązku określonego w art. 47a ust. 5 ustawy Pgik. Z kolei taka sytuacja otwiera wnioskodawcy drogę do złożenia skargi do sądu administracyjnego na bezczynność w przedmiocie ustalenia numeru porządkowego budynku.
Z pełną treścią pisma można zapoznać się TUTAJ.
Koniec roku to czas podsumowań, chcielibyśmy więc przedstawić statystyki dotyczące tegorocznych wdrożeń i rozwoju technologii e-Gmina, z której korzysta ponad połowa gmin w Polsce.
Jedno z najbardziej kompleksowych wdrożeń zostało wykonane w mieście Starogard Gdański. W ramach stworzonego systemu informacji przestrzennej – mstarogardgdanski.e-mapa.net – udostępnione zostały dane z następujących modułów:
Jest to jeden z 37 samorządów, które w 2024 roku wykonały publikację miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zaawansowanej postaci wektorowej. 38 gmin uruchomiło natomiast moduł iMPZP publikujący plany w formie rastrowej. Dzięki intensywnym działaniom na koniec roku już niemal połowa Polski posiada zinformatyzowane plany miejscowe wraz z uruchomioną publikacją usług sieciowych w technologii eGmina.
W 2024 gminy opublikowały w technologii e-gmina ponad 1000 nowych planów, z czego ponad połowa została zwektoryzowana, a aktualna sumaryczna liczba planów miejscowych opublikowanych we wszystkich portalach to ponad 30 000. Mapa lokalizująca wdrożenia w gminach z podziałem na wersje wektorowe i rastrowe prezentowana jest poniżej:
Wszystkie gminy korzystające z technologii iMPZP/iGeoPlan podpisały elektronicznie i udostępniły ponad 2300 zbiorów APP (MPZP i SUIKZP), a w przygotowanym przez nas serwisie e-mapa.net/app zwalidowano 34 000 plików GML.
Warto podkreślić, że rośnie również grono użytkowników aplikacji iMPA (Internetowy Manager Punktów Adresowych) - w ub. roku dołączyło do niego 24 gminy. Intensywne wykorzystanie systemu widać też po statystykach zasileń rejestru PRG. W 2024 roku zostało wykonanych ponad 32 700 zasileń dla ponad 1500 gmin. Wyrażamy zadowolenie, że nasza aplikacja od lat cieszy się największą popularnością na rynku i stałym zaufaniem użytkowników.
Popularność naszego oprogramowania widać również po statystykach dotyczących obsługi zgłoszeń w zakresie wsparcia i pomocy technicznej (m.in. wprowadzenia nowych planów, propozycji nowych funkcjonalności, pytań i zgłoszeń problemów), których w tym roku było niemal 14 000 (czyli ok. 40 dziennie, wliczając dni wolne od pracy).
Na sam koniec pragniemy przypomnieć co istotniejsze nowe funkcje i modyfikacje w portalach mapowych oraz modułach dziedzinowych, które zostały wprowadzone na przestrzeni ostatniego roku:
Szanowni Państwo,
wszystkim naszym klientom i użytkownikom naszych aplikacji i usług pragniemy złożyć serdeczne życzenia zdrowia, pomyślności, rodzinnych chwil i odrobiny wytchnienia na nadchodzące Święta Bożego Narodzenia.
© 2010-2025 GEO-SYSTEM Sp. z o.o. |